parsa co logo

شرکت خدمات فنی و تاسیسات ساختمانی پارسا
 

۸ نشانه وجود انگل در بدن

این مورد را ارزیابی کنید
(420 رای‌ها)
کرم روده کرم معده انگل روده و معده و دستگاه گوارش

زمانی که کرم و انگل وارد معده روده و دستگاه گوارش می شود، شرایط مناسبی برای ایجاد عفونت و التهاب در بدن مهیا می گردد. البته شدت، مدت و مخصوصا محل عفونت به نوع انگل بستگی دارد.

در بیشتر مواقع، انگل ها دستگاه گوارش را محل زندگی خود قرار می دهند. پس از مدتی به محل دیگری رفته و در ناحیه جدید نیز منجر به عفونت می شوند.

در این میان کودکان به دلیل حساسیت بدنی زیاد به عوامل خارجی، سیستم ایمنی ضعیف تر و البته رعایت کم بهداشت، به این انگل ها آسیب پذیرتر هستند. از انگل های شایع در کودکان می توان به کرم کدو، کرمک و کرم گرد اشاره کرد.

ورود انگل به بدن همواره علائم و نشانه هایی را به همراه خواهد داشت که این علائم تشخیص بیماری انگلی را بسیار آسان می کند.

۱- تغییر اشتها

بی اشتهایی عارضه شایعی است که در صورت وجود انواع مختلف انگل در بدن ایجاد می شود. از آنجایی که انگل ها در بدن، موادغذایی میزبان را از او گرفته و صرف تغذیه خود می کنند، تغییر قابل توجه و البته علامت شدید وجود انگل در بدن تغییرات اشتها و البته گاهی افزایش اشتها است. با این حال، آنچه در کودکان شایع تر است، کاهش وزن است. همراه با این کاهش اشتها در کودک معمولا سوء جذب مواد غذایی نیز وجود خواهد داشت. برای مثال کودکی که عفونت انگلی ژیاردیا دارد، مشکل قابل توجهی در جذب چربی خواهد داشت. بنابراین اسهال این کودک چرب خواهد بود، مدفوعی کف آلود که براق بوده و بوی بسیار بدی دارد.

زمانی که بدن خود را در معرض خطر وجود انگل می بیند، سیستم ایمنی برای از بین بردن آن تلاش می کند. این فعالیت بالا نیازمند مصرف انرژی است و این مصرف بالای انرژی، در نهایت فرد را خسته می کند

۲- تغییر مدفوع

یکی دیگر از قابل توجه ترین علائم انگل در بچه ها، تغییر در دفعات و البته ظاهر مدفوع کودک است. زمانی مواد زائد برای دفع به سمت مخرج در روده ها حرکت می کند، بر سر راه خود کرم ها و تخم های انگل را با خود حمل کرده و دفع می کند. بنابراین این انگل ها در مدفوع دیده می شوند. بنابراین اسهال، مخصوصا اسهالی که با خون همراه باشد نیز علامت شایع از وجود انگل است.

۳- تهوع

معمولا همراه اسهال، تهوع نیز وجود دارد. با این علامت است که پی می بریم انگل ها به داخل دیواره دستگاه گوارش نفوذ کرده اند. وجود انگل ها در دستگاه گوارش مخصوصا در معده و بالای روده می تواند منجر به تهوع در کودک شود. تهوعی که اغلب به استفراغ ، درد شکم و ضعف منجر خواهد شد.

۴- درد و گرفتگی عضلات شکم

علامت شایع دیگر از وجود انگل ها، مخصوصا انگل مالاریا و کرم گرد، گرفتگی عضلات شکم است. زمانی که لارو انگل به دیواره دستگاه گوارش رسوخ می کند، می تواند بر انقباض و تحرک عضلات لوله گوارشی و مخصوصا روده تاثیر گذارد. این تاثیر منجر به انقباضات مکرر و البته شدیدتر می شود. با تشدید دفعات و شدت انقباضات، اسپاسم و گرفتگی روده ایجاد می شود. بیمار این شرایط را به صورت درد شکم گزارش می کند.

۸ نشانه وجود انگل در بدن

۵- تب

ایجاد تب به دلیل انگل دور از ذهن نیست. همانند عفونت ویروسی و باکتریایی، وجود انگل با تاثیر بر سیستم ایمنی و فعال کردن آن منجر به تب می شود. در واقع این تب ناشی از تلاش سیستم ایمنی برای مقابله با انگل وارد شده به بدن است. شدت تب معمولا بستگی به شدت و نوع درگیری بدن دارد و البته بسته به نوع انگل حاضر در بدن، تعریق شبانه و خارش نیز ممکن است با تب همراه باشد.

۶- خستگی

زمانی که بدن خود را در معرض خطر وجود انگل می بیند، سیستم ایمنی برای از بین بردن آن تلاش می کند. این فعالیت بالا نیازمند مصرف انرژی است و این مصرف بالای انرژی، در نهایت فرد را خسته می کند.

۷- درد

بسیاری اوقات، انگل منجر به درد می شود و این درد می تواند در هر جای بدن احساس شود. این درد معمولا به صورت سردرد تظاهر می کند، چراکه برخی انگل ها با تاثیر بر سیستم عصبی مرکزی و مغز، نواحی درد را فعال کرده و فرد احساس درد و مخصوصا سردرد می کند. برای بسیاری از افراد نیز این درد به صورت درد عضلات بدن تظاهر می کند. درد عضلات نشانه خوبی از این است که انگل وارد گردش خون فرد شده است.

۸- مشکلات ریوی

زمانی که انگل ها در بدن بیمار مهاجرت می کنند، برخی از آنها در ریه جای می گیرند. ورود این انگل ها به اندام های تنفسی می تواند به تنگی نفس، سرفه و خس خس کردن سینه منجر شود.

نحوه درمان انگل روده و معده:

درمان انگل های گوارشی، هم در طبّ جدید و هم در طبّ قدیم معمولاً به صورت موردی و تخصّصی(بر اساس نوع انگل) صورت می گیرد. طبیعتاً این روش های درمانی قابل طرح در مقاله ای که برای عموم نگاشته می شود نیست و در صورت طرح هم اجرای آن برای عموم مردم سخت است؛ لذا سعی می کنیم راهکارهایی را به شما ارایه کنیم که ساده و قابل اجرا و در عین حال کارآمد و موثّر باشند.

- مهم ترین نکته در پیشگیری و درمان بیماری های انگلی، افزایش توان سیستم ایمنی بدن است. چون این مقوله بسیار مفصّل است به شما باز هم پیشنهاد می کنم که مقاله «بچّه ام زیاد سرما می خورد، چه کنم؟» را مطالعه کنید.

- کاهش میزان مصرف غذاهای بلغم زا(یعنی غذاهایی که طبع سرد و رطوبتی دارند یا در بدن باعث این مساله می شوند) از راه های مهم جهت کاهش بار انگلی روده هاست. برخی از این غذاها عبارتند از:

اکثر لبنیات به ویژه ماست، بسیاری از غذاهای مصنوعی و کارخانه ای، برنج، ماکارونی، بسیاری از میوه ها(میوه های سرد و رطوبتی مثل خیار و کاهو و هندوانه و ... اگر به صورت افراطی و غیراصولی مصرف شوند) و ...

- سیر: سیر یک ابرقدرت در مقابله با انگل هاست. بهترین روش برای انگل کشی، مصرف سیر خام است. این کار را به هر نحوی که می خواهید انجام دهید و از نتیجه کار مطمین باشید. البته در مورد بچّه های کوچکتر پیشنهاد ما این است که دو حبه سیر را در یک لیوان شیر، خوب بجوشانید و با عسل شیرین کنید و این جوشانده خوش طعم را قبل از خواب به طفل بدهید تا کرم دفع شود.

- سرکه: سرکه نیز در توان انگل کشی، هماورد سیر است. پیشنهاد می کنیم که روزی 3-2 بار و هر بار 3 تا 4 قاشق غذاخوری یا مربّاخوری(بسته به سنّ و سال و جثّه بیمار) سرکه بخورید. بهتر است از سرکه انگور خانگی برای درمان استفاده کنید. در صورتی که به دلایلی مثل مشکلات گوارشی قادر به استفاده از سرکه به این شکل نیستند، آن را با کمی آب مخلوط کنید. اولویت در مصرف سرکه، ناشتا خوردن آن است.

یک راه ساده برای درمان انگل های گوارشی آن است که هر شب بیست عدد نخود آبگوشتی را در سرکه، خیسانده صبح ناشتا نخودها و سرکه باقیمانده را بخورید و تا ظهر چیز دیگری نخورید.

- پیاز: می توانید هر شب یک پیاز متوسّط را رنده کرده در یک لیوان آب، خیسانده صبح ناشتا صاف کرده و عصاره حاصل را میل کنید.

- هسته مرکّبات: اگر مشکل انگل های گوارشی اذیتتان می کند از این به بعد هسته پرتقال های مصرفی را دور نیندازید. آنها را جمع و خشک و آسیاب کنید و داخل کپسول ریخته شبی یک کپسول تا درمان کامل مصرف کنید.

- تخم کدو: تخم کدو، دافع کرم کدوست. بزرگسالان می توانند ۵۰ تا ۱۰۰ گرم تخم کدو را آسیاب کرده با ۲۰۰ گرم عسل مخلوط و صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری میل کنند. راه ساده تر این است که روزی یک قاشق غذاخوری تخم کدوی خام را خوب بجوید و میل کنید. در مورد خردسالان بهتر است از مغز تخم کدو استفاده کنید. مقداری مغز تازه تخم کدو را کوبیده، هم وزن آن عسل اضافه و مخلوط کنید و یک قاشق چای خوری قبل از خواب به کودک بخورانید.

منبع:تبیان

شرکت خدمات فنی و تاسیسات ساختمانی پارسا آماده ارائه انواع خدمات برای حمام و سرویس بهداشتی می باشد.خدمات ما شامل باز کردن لوله فاضلاب بدون استفاده از هرگونه اسید ، تعمیرات حمام و توالت ، رفع نم و رطوبت حمام و توالت و کشف محل نم با دستگاه، رفع بوی بد فاضلاب حمام و توالت صد در صد تضمینی و بدون بازگشت و تشخیص محل نشتی و ترکیدگی لوله و کاسه توالت با دستگاه .

مدیریت

گروه خدمات فنی و تاسیسات ساختمانی پارسا امیدوار است بتواند خدمات ماندگار و ارزنده ای به هموطنان عزیز ارائه نماید.این شرکت در حال حاضر در تمامی نقاط تهران ، حومه تهران ، کرج و حومه کرج، قم و ساوه در حال فعالیت در زمینه تاسیسات ساختمان می باشد.امیدواریم بتوانیم در زمینه مشاوره اینترنتی ، تلفنی و حضوری و همچنین اجرای خدمات فنی ساختمان مثمر ثمر واقع شده و رضایت شما مشتری گرامی را برآورده نماییم.

با تشکر از توجه شما

موارد مرتبط

صد در صد تضمینی - بازگشت هزینه در صورت عدم رضایت از کار

حضور فوری در محل ، قیمت مقطوع و مناسب خدمات ، رضایت مشتری